Onderhoud

Richtlijnen voor het vervangen/repareren van lichtbronnen en batterijen
Tijdens het jaarlijks onderhoud wordt o.a. de werking, algehele staat, aanwijzing en vluchtroute gecontroleerd.
Tegelijk wordt bij een permanent brandend armatuur de lamp vervangen, met uitzondering van LED.
Bij niet permanent brandende armaturen wordt de Tl tegelijk met de accu om de 4 jaar vervangen.
Uitzondering hierop is als de staat van de Tl dit niet toe laat.
Accu's worden gecontroleerd en in het 4e jaar vervangen om de autonomie van 1 t/m 3 uur te kunnen waarborgen. Om schade, defecten en zo extra kosten aan de elektrische componenten te voorkomen, is het advies om alle materialen op tijd en tegelijk met de controle ronde te laten vervangen.
Als enige rekenen wij hiervoor geen arbeid, mits dit gelijktijdig met de controle plaats vindt. Reken uit uw voordeel!
Doordat wij het onderhoud van de noodverlichting conform de ISSO richtlijn 79 doen, kunnen wij bij eventuele vervanging van armaturen door Famostar producten, hier maar liefst 10 jaar garantie opgeven! Safetycall onderhoud en levert overigens elk merk en type armatuur.

Doordat Noodverlichting een eigen interne voedingsbron heeft, is het niet afhankelijk van netspanning. Hierdoor schakelt deze in bij uitval van de netspanning. Noodverlichting tref je aan in alle openbare gebouwen en werkplekken.
Door juist en correct onderhoud uit te voeren, zal iedereen in staat zijn om een pand veilig te verlaten bij een calamiteit.
Correct onderhoud geeft verlenging van de levensduur. Door beschadigingen, omgevingsinvloeden en ouderdom wordt de betrouwbaarheid kleiner. Het vervangen van componenten kan dan noodzakelijk worden.
Het blijft immers van groot belang dat armaturen minimaal 1 uur op een nood accu kunnen functioneren.
Zodra jaarlijks onderhoud correct uitgevoerd wordt, dan blijft de betrouwbaarheid van de armaturen, en daarmee de veiligheid gewaarborgd.

Het juist functioneren van een noodverlichtingsinstallatie kan alleen worden gewaarborgd als deze zich in een goede werkingsstaat bevindt. Daarom is een regelmatige controle dan ook onontbeerlijk voor de goede werking tijdens spannings- uitval. Volgens de normen NEN 1010 en NEN 1838 moeten vluchtwegen met minimaal 1 Lux verlicht worden en bij stroomuitval moet de noodverlichting minimaal één uur gegarandeerd zijn. Accu’s verliezen na verloop van tijd hun capaciteit, zodat fabrikanten de maximale levensduur op 4 jaar hebben gesteld. Na deze 4 jaar zal de accu nog wel werken, maar nooit lang genoeg met voldoende lichtopbrengst. Alleen door de accu in het vijfde jaar te vervangen, voldoet u dus aan de regels.
Safetcall haalt levert alleen accu's van SAFT, zij is de marktleider op het gebied van noodverlichtingsaccu’s. SAFT accu’s worden wereldwijd door alle grote fabrikanten in de ELU markt (Emergency Lighting Units) gebruikt. De Saft VT/VNT-cellen (hoge temperatuur) voldoen aan alle wettelijke eisen, zoals beschreven in deze normen.
bron:noodverlichtingsaccu.nl
Voordelen en eigenschappen van Saft VT/VNT cellen
- Geschikt voor continu laden C/20
- Geschikt voor hoge temperaturen
- 4 jaar garantie op autonomietijd 1 tot 3 uur
- Hoge kwaliteit, geen uitval

In 2012 waren er 22.512 elektriciteit storingen, waarvan er 19.754 een onderbreking tot gevolg hadden. Daarmee ligt het aantal onderbrekingen in 2012 5% boven het aantal onderbrekingen van het vijfjarig gemiddelde. Het gemiddelde aantal getroffen klanten per onderbreking bedraagt in 2012 129 en ligt hiermee 7% onder het vijfjarig gemiddelde. De gemiddelde onderbrekingsduur bedroeg in 2012 85 minuten. Dit is 3 minuten langer dan het vijfjarige gemiddelde.
Voor de laagspanningsnetten gold de afgelopen jaren dat ‘graafwerk’ als belangrijkste storingsoorzaak werd geregistreerd. In 2012 was dit ook zo, met 29% van het aantal storingen. Op de tweede plaats kwam ‘sluimerende storing’ met 19% van de storingen. Dit is een storing als gevolg van een fout waarvan een eenduidige oorzaak (nog) niet bekend is en die zich één of meerdere keren heeft voor gedaan.
In midden spanningsnetten was in 2012 ‘graafwerk’ met 23% van het aantal storingen de belangrijkste storingsoorzaak, gevolgd door ‘veroudering/slijtage’ met 20%. Deze percentages zijn in lijn met het gemiddelde van de afgelopen jaren.
Bij hoogspanningsstoringen is ‘veroudering/slijtage’ de belangrijkste storingsoorzaak met 16%. Dit percentage is hoger dan de voorgaande jaren. De storingsoorzaak ‘veroudering/-slijtage’ wordt gevolgd door meerdere storingsoorzaken die ieder maximaal 15% van de storingen veroorzaken.

Safetycall levert veelal Famostar armaturen, omdat wij ons confimeren aan de ISSO 79 richtlijn, kunnen wij u maar liefst 10 jaar garantie op de armaturen bieden.
Neem hier een kijkje om ideeën op te doen: http://www.famostar.nl/producten.aspx

Bent u geïnteresseerd of wilt u graag vrijblijvend informatie over onze diensten en producten dan kunt u op onderstaande manieren contact met ons opnemen. Ook als u al klant bij ons bent en een storing of defect wilt melden kan dit door onderstaande mogelijkheden.
- Via e-mail; Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
- Telefonisch op nummer; 010 - 846 10 89
Bij ons kiest u voor 100% zekerheid, continuïteit en gemak

PREVENTIEF ONDERHOUD GARANDEERT EEN VEILIGE INSTALLATIE EN VOORKOMT ONNODIGE DEFECTEN, BOVENDIEN BESPAART HET KOSTEN IN ONDERHOUD.